En la fase informativa, l'Ajuntament posa a disposició de la ciutadania, organitzacions i associacions la informació.
1. Problemes que es volen solucionar amb la iniciativa.
L’habitatge té una funció social bàsica, fet que el converteix en un dret reconegut per mitjà de diversos textos normatius fonamentals, com són la Declaració Universal de Drets Humans (1948), el Pacte Internacional de Drets Econòmics, Socials i Culturals (1966) o, a nivell estatal, la Constitució Espanyola (1978), al seu article 47.
Així mateix, a nivell autonòmic, en els darrers anys, són diverses les expressions legislatives que reconeixen, no només el dret a l’habitatge, sinó l’especificitat de la relació entre les situacions de vulnerabilitat social i econòmica i l’accés a l’habitatge digne, les quals queden recollides, entre altres, en la Llei 14/2015, de mesures urgents per evitar l’emergència en l’àmbit de l’habitatge i la pobresa energètica o la Llei 4/2016, de mesures de protecció del dret a l’habitatge de les persones en risc d’exclusió residencial.
A nivell local, Sitges consta declarat com a municipi amb mercat d’habitatge tens, i per tant, es tracta d’una població en la qual l’accés a l’habitatge i el manteniment del mateix suposa un esforç extraordinari per a la ciutadania, que de mitjana hi destina un 58% dels seus ingressos (mentre que, com a màxim, aquest percentatge hauria de ser del 30%).
El desenvolupament de polítiques de foment de l’habitatge públic persegueix precisament facilitar l’accés a l’habitatge digne i l’augment del poder adquisitiu de la ciutadania, en rebaixar considerablement l’esforç econòmic de la mateixa per a poder gaudir d’una llar. En l’àmbit social, cal desenvolupar polítiques específicament dirigides a sectors de la població amb majors dificultats d’accés, ja sigui per condicions socials i/o econòmiques, fins i tot d’urgència, les quals les situïn en un risc d’exclusió residencial.
2. La necessitat i oportunitat de la seva aprovació.
Per tal de revertir la situació anteriorment descrita, l’Ajuntament de Sitges disposarà, a partir de 2022, d’un parc públic d’habitatges gestionat pel departament de Drets Socials, Ciutadania i Igualtat. L’accés al parc cal que sigui transparent i l’adjudicació de recursos habitacionals respongui a criteris de necessitat social i econòmica que estiguin regulats mitjançant el present Reglament d’adjudicació.
3. Els objectius de la norma.
Regular l’adjudicació dels recursos habitacionals públics reservats als col·lectius que es trobin en risc d’exclusió residencial i acreditin trobar-se en una situació de vulnerabilitat social i/o econòmica.
Oferir una regulació que permeti ajustar-se a les necessitats socials específiques de persones i unitats de convivència amb ingressos insuficients per a accedir i mantenir l’habitatge habitual així com amb casuístiques socials que les facin especialment vulnerables.
Assegurar la transparència en l’adjudicació de recursos públics, en aquest cas, habitatges públics, els quals formin part del parc d’habitatge d’emergència i inclusió social de l’Ajuntament de Sitges.
Contribuir a la prevenció, acompanyament i millora de situacions socials i econòmiques de risc així com a l’eficiència de l’administració local a l’hora d’adjudicar degudament els recursos disponibles.
4. Les possibles solucions alternatives reguladores o no reguladores.
No existeix alternativa. S’ha de partir de la premissa que l’aprovació d’aquest reglament d’adjudicació és indefugible i absolutament imprescindible, a la llum de la manca de normativa existent que s’adeqüi a la normativa europea, estatal i autonòmica vigent en aquesta matèria, que únicament pot subsanar-se a través de la corresponent aprovació d’un instrument amb naturalesa normativa. La ciutadania i les organitzacions que ho considerin adient, poden remetre les seves opinions i aportacions sobre els aspectes plantejats.
Compartir